Cheerleading for barn og unge

Hvorfor velge cheerleading som idrett? For det første det er gøy. Det er sosialt og det er en idrett som virkelig gir utfordrer deg på mange områder. Å være cheerleader krever skikkelig teamarbeid som igjen krever at du må legge din fulle tillit til dine teammedlemmer når de f.eks. kaster deg opp i luften. Mange får nye venner for livet – vennskapsbånd knyttes. Cheerleading er en idrett for både gutter og jenter. Vi har Cheerleading for barn og unge.

Cheerleading pokal

Om Cheerleading

Idretten er en konkurranseidrett der lagene bedømmes for sine koreograferte show. Rutinene inneholder blant annet pyramider, kast, cheer (som er rop), hopp, turn og stunts. Cheerleading er en lagidrett der alles innsats vektes like høyt og synkrone bevegelser og timing er viktig.

Cheerleading er en idrett som virkelig krever styrke, og samtidig kreves at man har god balanse og utholdenhet. Det er en krevende sport og som cheerleader må ha stå på vilje, engasjement og vilje til å bidra til et godt teamsamarbeid. Det er krevende turning, løft, pyramider, hopp, dans, og mange meter høye kast.

Idretten er i Norge har høy dominans av jenter, selv om det også finnes mange lag med bare gutter og lag med kombinert Gutt/Jente.

Et Cheerleading-team består av 2 baser, 1 backspot og 1 cheerleader flyer

Klubbens Cheerleading-tilbud

Cheerleading tilbys av klubbens cheergruppe UGT Miracle. Gruppen ble etablert høsten 2018. Raskt fikk klubben mange medlemmer som ville være med på aktiviteter hos oss. Klubben har gode resultater i Cheerleading fra konkurranser og kvalifiserte seg til NM våren 2020.

Både gutter og jenter er velkomne til å være med på våre Cheerleadinglag.

Tre nivåer

• Peewee (2010-2014)
  • Junior, level 2 (2005 – 2009)
  • Junior level 4 (2005 – 2008)

Cheerleading passer godt sammen med de andre grenene vi har, turn og dans, og det var derfor helt naturlig at cheerleading skulle bli et av klubbens tilbud. Vi har tilbudet på Kløfta og på Jessheim. Tanken er at disse tilbudene skal ha en slags synergieffekt på hverandre. Dersom man har prøvd den ene idretten som kanskje ikke oppfyller alle forventinger man har, kanskje man finner det i en av de andre tilbudene vi har. Hos oss kan man bytte fra den ene idretten uten å betale to ganger hvis man ikke finner seg til rette. Det kan være at det kan bli et lite mellomlegg å betale.

Kort om historien

Cheerleading ble grunnlagt i USA for over hundre år siden, og det var da gutter som startet med denne idretten. Etter hvert så har det blitt en kvinnedominerende idrett, men fortsatt med mange guttelag.

Ved spørsmål send oss gjerne en e-post på cheer@ullensakergymogturn.no

Gå til forbundets nettsider og les mer om idretten.